Konstytucja dla osób zatrudnionych
Uwzględniając, że rodzajów pracy jest wiele, niniejszy dokument dotyczy pracy najemnej. Konstytucja ta jest zbiorem postulatów, których realizacja jest niezbędna aby można było mówić o równości pracowników i zatrudniających.
Wbrew promowanym w Polsce wzorcom funkcjonowania na rynku, większość ludzi żyje z pracy najemnej. Oznacza to, że prawdziwym problemem całego społeczeństwa są feudalne stosunki pracy, niskie płace i inne formy wyzysku. Polska pod względem jakości pracy w Unii Europejskiej zajmuje czwarte miejsce od końca, pomiędzy Hiszpanią a Węgrami. Pod względem długości pracy na drugim, za Grecją. Pod względem poziomu reprezentacji zbiorowej jesteśmy drudzy od końca, a gorzej jest jedynie na Litwie. We wszystkich innych kategoriach (poza warunkami pracy) znajdujemy się zdecydowanie poniżej średniej unijnej, a w zdecydowanej większości przypadków po prostu w ogonie Europy.
Przodujemy również pod względem udziału tzw. umów śmieciowych. Jesteśmy także świadkami ogromnej, choć w dużym stopniu ukrytej, dyskryminacji kobiet. Mężczyźni notują wyraźnie lepsze wyniki pod względem wysokości płac i stabilności zatrudnienia, podczas gdy kobiety pracują dłużej. To wszystko wynika z dominującej roli przedsiębiorców i korporacji w polityce i stosowanymi w nich feudalnymi metodami zarządzania i patriarchalnym modelem relacji międzyludzkich.
W połączeniu z rozpowszechnioną praktyką unikania płacenia podatków doprowadziło to do stopniowego zmniejszania się udziału pracowników w wypracowanym przez nich dochodzie narodowym. Niestety model ten jest wspierany przez instytucje państwowe, przesiąknięte ideami, które sprowadzają się do prywatyzacji zysków i uspołeczniania kosztów. Czynniki te stanowią największą przeszkodę w dalszym zrównoważonym rozwoju kraju. Niestety kolejne rządy wykazują zadziwiającą zgodność w ograniczaniu praw pracowniczych.
Dlatego musimy to zmienić! Przedstawione poniżej propozycje stanowią naszą odpowiedź na patologie rynku pracy a ich wdrożenie nie tylko przyniesie pozytywne skutki ekonomiczne ale również, a może przede wszystkim społeczne. Konstytucja składa się z dwóch filarów opisujących relacje między osobami zatrudnionymi a podmiotami zatrudniającymi. Pierwszy opiera się na fakcie, który powinien być oczywisty dla wszystkich, czyli że przedsiębiorstwo to rodzaj wspólnoty pracowników, zarządu i właścicieli, a współpraca między nimi jest niezbędna do prowadzenia działalności gospodarczej. Oznacza to, że relacje między nimi powinny mieć charakter partnerski a nie polegać na wyzysku którejkolwiek ze stron, czyli w praktyce pracowników - tego aspektu dotyczy filar drugi.
PRACOWNIK PARTNEREM A NIE KOSZTEM
-
Pracownicy i pracownice muszą mieć dostęp do informacji o płacach na wszystkich szczeblach przedsiębiorstwa – system wynagrodzeń musi być przejrzysty i jawny.
-
Wynagrodzenie pracownic i pracowników wykonujących tę samą pracę o równym stażu musi być równa.
-
Wszystkie osoby zatrudnione powinny mieć takie same możliwości awansu, nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunki zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych, równy podział obowiązków oraz możliwość udziału we współzarządzaniu przedsiębiorstwem i zapewnioną ochronę przed mobbingiem, dyskryminacją czy molestowaniem, w szczególności ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, tożsamość płciową, a także bez względu na zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony albo w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy.
-
Osoba zatrudniona na umowie próbnej powinna wiedzieć na jakim stanowisku, w jakim okresie i w jakiej lokalizacji będzie pracować.
-
Kandydatki i kandydaci do pracy powinni mieć zapewniony proces rekrutacyjny na partnerskich, jasnych i bezpiecznych zasadach. Zatrudniający powinien obowiązkowo podawać przewidywaną pensję w każdym ogłoszeniu o pracę.
-
Pracownicy i pracownice muszę mieć zagwarantowany prawem wpływ na zarządzanie przedsiębiorstwem, w którym pracują:
-
w radach nadzorczych przedsiębiorstw posiadających takie organy co najmniej 20 proc.miejsc (zaokrąglając w górę), powinno być obsadzane przez przedstawiciela lub przedstawicielkę pracowników danego przedsiębiorstwa, wyłanianych na zasadach określanych przez związki zawodowe lub ogół pracowników jeżeli w zakładzie nie działa żaden związek.
-
Związki zawodowe lub rada pracownicza musi akceptować osoby zatrudniane na stanowiska związane z zarządzaniem kadrami w przedsiębiorstwie.
-
Wszelkie decyzje dotyczące warunków i zasad pracy w przedsiębiorstwie muszą pod rygorem nieważności być poprzedzone negocjacjami ze związkami zawodowymi lub radą pracowniczą ze spisywanym protokołem i ściśle określonymi zasadami zgłaszania oraz wzajemnego akceptowania postulatów.
-
-
Jeżeli w przedsiębiorstwie zatrudniającym co najmniej 20 osób nie działa związek zawodowy lub rada pracownicza, pracowników i pracownice musi reprezentować delegat związku zawodowego wskazanego w głosowaniu przez pracowników, który za wykonywanie czynności otrzymuje wynagrodzenie pokrywane przez zatrudniającego.
-
Członkowie i członkinie związków zawodowych lub rad pracowniczych nie powinni otrzymywać żadnych korzyści materialnych od zatrudniającego lub podmiotów od niego zależnych poza wynagrodzeniem za pracę i premiami regulaminowymi.
-
Nikt nie może ponosić niekorzystnych konsekwencji z powodu przynależności do związku zawodowego lub z powodu wykonywania funkcji związkowej bądź pozostawania poza związkiem.
-
Temat praw pracowniczych powinien być włączony do programów nauczania w szkołach.
-
Prawa pracownicze powinny stanowić istotny element studiów prawniczych.
-
Działalność agencji pracy tymczasowej nie ma uzasadnienia innego niż zabieranie pracownikom i pracownicom należnych im praw – powinny być zlikwidowane, a zatrudniających i osoby zatrudnione powinny łączyć bezpośrednie relacje prawne.
-
Praca osoby fizycznej na rzecz przedsiębiorcy pod jego kierownictwem w miejscu i czasie wyznaczonym przez niego, za wynagrodzeniem, musi być wykonywana w formie umowy o pracę. Inne formy współpracy z zachowaniem powyższych warunków nie mogą być tolerowane przez państwo.
-
Zatrudniający muszą dbać o dobry stan fizyczny i psychiczny pracownic i pracowników w miejscu pracy.
-
Zatrudniający nie może stosować w zakładzie pracy monitoringu bez zgody osób pracujących lub Państwowej Inspekcji Pracy w uzasadnionych przypadkach.
-
Publiczne instytucje nie mogą zlecać zamówień publicznych przedsiębiorcom nieuczestniczących w układach zbiorowych.
-
Zatrudniający powinien podawać uzasadnioną przyczynę nieprzedłużenia umowy o pracę na czas określony.
-
Umowy o pracę na czas określony nie mogą być wypowiadane przez zatrudniających bez podania przyczyny uzasadniającej wypowiedzenie, analogicznie do umów na czas nieokreślony.
-
Podpisanie drugiej umowy na czas określony jest równoznaczne w skutkach prawnych z podpisaniem umowy na czas nieokreślony.
-
Normy wydajności w zakładach pracy muszą być ustalane z uwzględnieniem możliwości fizycznych oraz psychicznych poszczególnych grup pracowników i pracownic, których normy te mają dotyczyć. Muszą być konsultowane z osobami zatrudnionymi w zakładzie i zatwierdzane przez lekarza medycyny pracy. Nie mogą być podwyższane częściej niż raz w roku.
-
W sytuacji konfliktu z zatrudniającym ciężar udowodnienia racji powinien znajdować się po stronie zatrudniającego, ponieważ ma on większe zasoby.
-
Zwolnienie lekarskie powinno być odpłatne w wysokości 100% pensji wraz z premią i dodatkami.
GODNA PRACA A NIE WYZYSK
-
Średni wymiar czasu pracy na pełnym etacie musi wynosić co najwyżej 35 godzin w tygodniu, bez obniżania pensji.
-
Pracownicom i pracownikom powinno przysługiwać co najmniej 35 dni urlopu wypoczynkowego w roku.
-
Pracownicy i pracownice powinni wykorzystywać urlop w roku, w którym uzyskali do niego prawo – niewykorzystany urlop powinien być w styczniu następnego roku wypłacany jako ekwiwalent.
-
Dla każdego pracownika i pracownicy co najmniej dwie niedziele - liczone od soboty od godz. 18 do poniedziałku do godz. 6.00 - w miesiącu muszą być wolne. W każdym tygodniu bez niedzieli wolnej od pracy, każdy pracownik i pracownica muszą mieć zagwarantowane przynajmniej 36 godzin nieprzerwanego odpoczynku. W branżach takich jak handel, w których praca w niedzielę nie jest wymagana ze względu na specyfikę wszystkie niedziele muszą być wolne.
-
Stawka wynagrodzenia za pracę w niedziele, święta i w nocy musi wynosić 250 proc. stawki dziennej w dni powszednie.
-
Zatrudniający nie może kontaktować się z osobą zatrudnioną poza godzinami pracy. Jeżeli wymaga tego specyfika pracy - za stan gotowości osoba zatrudniona powinna otrzymywać dodatek do pensji.
-
Organy państwa odpowiedzialne za ochronę praw pracowników i pracownic, takie jak Państwowa Inspekcja Pracy, sądy pracy czy inspekcja sanitarna muszą być silne i sprawne:
-
Państwowa Inspekcja Pracy musi dysponować możliwością zmiany prawnej formy zatrudnienia osób pracujących w danych przedsiębiorstwie w umowy o pracę na drodze decyzji administracyjnej z klauzulą natychmiastowej wykonalności,
-
Państwowa Inspekcja Pracy musi chronić pracownice i pracowników przed dyskryminacją i mobbingiem, nakładając natychmiast wykonywalne kary na zatrudniających naruszających godność osób pracujących,
-
Państwowa Inspekcja Pracy musi dokonywać niezapowiedzianych kontroli w przedsiębiorstwach,
-
postępowania przed sądami pracy muszą toczyć się szybko tak, aby sądowa ochrona prawa pracy nie była fikcją,
-
związki zawodowe muszą mieć prawo powołać połowę ławników działających w sądach pracy.
-
-
Krajowa płaca minimalna musi zawsze wynosić co najmniej 66% krajowej płacy średniej.
-
Należy dążyć do ograniczenia pracy w zakładach produkcyjnych do dwóch zmian, bez pracy w nocy.
-
Naruszanie i łamanie praw pracowniczych musi wiązać się dotkliwymi karami finansowymi, łącznie z osobistą odpowiedzialnością osób zarządzających przedsiębiorstwem – kary powinny być nie niższe niż w wysokości miesięcznego wynagrodzenia prezesa, maksymalne granice kary powinny wynosić nawet 10 proc. obrotów przedsiębiorstwa w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary.
-
Żaden stażysta ani stażystka nie mogą pracować za darmo. Wolontariat powinien służyć jako wsparcia dla przedsięwzięć niekomercyjnych i społecznie pożytecznych, a nie darmowa siła robocza do wypracowywania zysków.
-
Prawa osób wykonujących pracę reprodukcyjną oraz opiekuńczą powinny być takie same jak prawa innych osób zatrudnionych.
-
Osoby, które doprowadzając przedsiębiorstwa do upadłości nie płacą pracownikom i pracownicom nie mogą dalej zajmować się prowadzeniem działalności gospodarczej – sądy powinny orzekać zakaz prowadzenia działalności lub zarządzania spółkami przy orzekaniu upadłości firmy jeżeli zaległości upadłego przedsiębiorstwa obejmują wynagrodzenia za pracę.
-
Koszty związane z zapewnieniem zatrudnionym niezbędnych do pracy warunków i produktów powinien ponosić zatrudniający.
-
Za dojazd do pracy osobie zatrudnionej powinna przysługiwać rekompensata. Jej forma i wysokość byłaby uregulowana w ustawach, rozporządzeniach i/lub w zbiorowych układach pracy.
***