- Lewica domaga się obniżenia VAT na bilety kolejowe do zera, tylko w ten sposób obniżymy ceny wszystkich połączeń – oświadczyła posłanka Paulina Matysiak, komentując informację spółki PKP Intercity o przywróceniu cen połączeń Intercity do tych sprzed 4 tygodni. - Podwyżki w ubiegłym roku dotknęły także pasażerów w kolejach regionalnych i tam te ceny się nie zmieniają.

- To nadal bardzo nierówne traktowanie pasażerów, bo ceny spadną tylko dla tych, którzy wsiadają w pociągi spółki PKP Intercity – podkreśliła.

W jej ocenie wprowadzenie tych podwyżek 4 stycznia 2023 r. to był błąd. - Wprowadzono je, kiedy rozpoczynały się ferie, rodzice z dziećmi mieli wyjechać na zasłużony odpoczynek.

Jak zaznaczyła Matysiak, jeszcze przed ich wprowadzeniem prosiła ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka o interwencję i działania, które miałyby zapobiec podwyżkom. - Wtedy pan minister powiedział, że nic nie może, że to jest osobna spółka, że on nie ma wpływu na ceny, co oczywiście jest wierutnym kłamstwem. To minister jest organizatorem tych przewozów, to minister podpisuje umowę z przewoźnikiem i to minister wymaga odpowiednich cen, takich by były one na naszą kieszeń. Dziś słyszymy, że w końcu ceny wracają do tych niższych. Warto podkreślić, że to nadal bardzo nierówne traktowanie pasażerów, bo ceny spadną tylko dla tych, którzy wsiadają w pociągi spółki PKP Intercity. To bardzo nierówne traktowanie pasażerów, bo ceny spadną tylko dla tych, którzy wsiadają w pociągi spółki PKP Intercity – oceniła.

Sukces Lewicy – rząd obniża ceny biletów na PKP InterCity

Rozwiązanie w tej sprawie Lewica położyła na stole 25 stycznia, składając w Sejmie projekt ustawy o zerowej stawce VAT na bilety kolejowe. - Można by je wdrożyć tu i teraz, pomóc wszystkim pasażerom tak, żeby ich podróże do szkoły, do pracy, we wszystkie miejsca, w które potrzebują się dostać, były tanie i dostępne na każdą kieszeń. I to jest prawdziwe rozwiązanie, które obniża inflację – podkreśliła Paulina Matysiak.

Jak poinformowała koszt obniżenia stawki VAT powinien sięgnąć około 400 mln zł. - Jest to rozwiązanie, które jest w zasięgu finansowym państwa – dodała.

Prócz wprowadzenie zerowej stawki VAT Lewica proponuje reorganizację kolei w Polsce, aby obniżyć koszty funkcjonowanie oraz uprościć zarządzeni nią. – Prawo i Sprawiedliwość wprowadziło na polskich kolejach chaos. Sam pan premier nie wie, kto odpowiada za polskie koleje. Dlatego uważamy, że jednak dzisiaj spółka, przykładowo Intercity, powinna wrócić do zarządzania infrastrukturą, tak aby jednocześnie minister infrastruktury zamawiając pociągi, był jednocześnie właścicielem tej spółki– mówił poseł Wiesław Szczepański. – Chcielibyśmy, aby kolej była skierowana na pasażera, a nie na zysk, tak aby im więcej pasażerów będzie jeździło pociągami, co jednocześnie obniży koszty jej funkcjonowania. Wystarczy dołożyć kilka wagonów i będzie szybciej, ale również bezpieczniej – dodał.

Lewica proponuje, aby doprowadzić do sytuacji, w której Polskie Linie Kolejowe, które są spółką Skarbu Państwa, stały się podmiotem budżetowym podobnym jak jest Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad.