Posiedzenie parlamentarnego zespołu w sprawie awarii Impulsów: pytania bez odpowiedzi
W Sejmie odbyło się burzliwe posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. Walki z Wykluczeniem Transportowym zwołane przez posłankę Paulinę Matysiak dotyczące problemów z pojazdami Newag Impuls. Spotkanie, w którym udział wzięli specjaliści z Dragon Sector oraz przedstawiciele spółek kolejowych i firmy Newag wzbudziło duże zainteresowanie, ale przyniosło więcej pytań niż odpowiedzi. Kontrowersje wzbudziła zapowiedź firmy Newag o podjęciu działań prawnych przeciwko hakerom.
Niepokojące wyniki badań Dragon Sector
Zespół ekspertów z Dragon Sector opowiedział o tym, jak przeprowadził szczegółową analizę oprogramowania w pociągach Impuls. Specjaliści odkryli, że w 24 z 30 składów zainstalowano programowe blokady, które uniemożliwiały uruchomienie pociągów w różnych warunkach. To odkrycie ich zdaniem wskazuje na potencjalne celowe manipulacje. Sprawa budzi poważne obawy dotyczące bezpieczeństwa i niezawodności pojazdów.
Analizy wykazały, że niektóre pociągi uległy awarii jeszcze przed wysłaniem do serwisu, a inne zostały odblokowane zdalnie w tajemniczych okolicznościach. Te odkrycia rodzą pytania dotyczące kontroli nad systemami kolejowymi i potencjalnego ryzyka dla pasażerów. Zarówno posłanka Paulina Matysiak, jak i poseł Adrian Zandberg, który również uczestniczył w posiedzeniu, pytali o to jak doszło do zmian w oprogramowaniu pociągów.
– Jak to się stało, że w konkretnych pociągach to oprogramowanie było zmienione po tym, jak te pociągi trafiały do Państwa serwisu? – dopytywała posłanka.
Newag zaprzecza zarzutom i zapowiada pozew
W odpowiedzi na stawiane zarzuty, Newag skupił się na wyjaśnieniach dotyczących procesów zamówień, licencjonowania oprogramowania oraz jakości napraw dokonywanych przez podmioty zewnętrzne. Firma stanowczo zaprzeczyła wprowadzaniu programów powodujących dysfunkcje pociągów i zapowiedziała rozstrzygnięcie sporu z hakerami przed sądem. W związku z tym, że odpowiedź na pytania posłów o zmiany w oprogramowaniu nie padła, poseł Zandberg skomentował tłumaczenia producenta taboru.
– Najpierw obejrzeliśmy prezentację o śrubach, potem obejrzeliśmy prezentację o ogrzewaniu w pociągach. To by było po prostu nie na temat – skwitował parlamentarzysta.
Posłanka Matysiak zapowiedziała kolejne posiedzenie zespołu na luty. Prezentacje obu stron są dostępne na stronie Sejmu.