Stanowisko ws. reklam
Żegnamy reklamy
Dziś w Polsce reklamy są wszędzie. Atakują nas z budynków, tramwajów i billboardów. Nie trzeba nawet wychodzić z domu, otwierać czasopisma, włączać radia, telewizora ani internetu — z reklamą zadzwoni do nas telemarketer na śmieciówce. Reklamowy szum niepotrzebnie zajmuje naszą uwagę, rozprasza osoby kierujące pojazdami. Każdego dnia wciska nam na siłę nowe modele i produkty.
Ogromne płachty reklam zaśmiecają polskie miasta. Szpecą zabytki, parki i bulwary. Odbierają nam nasze place i ulice, zmieniając je w prywatną przestrzeń reklamową. Zasłaniają nam światło słoneczne i widok z naszych okien. Interesom reklamodawców służą publiczne tramwaje, autobusy i przystanki. Reklamowy chaos zwiększa poziom stresu i utrudnia koncentrację.
Reklama nie tylko szpeci przestrzeń publiczną i irytuje, ale w niektórych formach jest motorem nieuczciwych praktyk biznesowych. Rynek roi się od produktów i usług sprzedawanych po skrajnie zawyżonych cenach, które nie miałyby prawa bytu, gdyby nie nieuczciwa i agresywna reklama.
Prawa konkurencji sprawiają, że przestrzeń reklamowa — nie tylko na ulicach, ale też w radiu, telewizji czy internecie — rozrasta się bez umiaru. Przedsiębiorcy muszą ścigać się z konkurentami o jak największą i najbardziej rzucającą się w oczy kampanię. Coraz większą część gospodarki zajmuje sektor, który nie zaspokaja niczyich potrzeb — i nic nie wytwarza poza setkami obrazów, na które nikt nie chce patrzeć.
Na tym wyścigu tracimy wszyscy i wszystkie. Jedynym sposobem, żeby go zatrzymać, są regulacje, które ograniczą rolę reklamy w naszej gospodarce i przestrzeni publicznej.
Narzędzia ochrony
- Znacznie zwiększymy finansowanie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i zrobimy z niego główną instytucję dbającą o przestrzeganie zasad prowadzenia kampanii reklamowych. Finansowanie na poziomie 1% wartości obecnego rynku reklamy to stanowczo za mało.
- Odejdziemy od bezskutecznej kontroli poemisyjnej reklam. Sektory reklam, gdzie UOKiK stwierdzi większe nasilenie nieetycznych praktyk, UOKiK będzie mógł objąć kontrolą przedemisyjną.
- Wprowadzimy zakaz udziału dzieci w reklamach. Zadbamy też o egzekwowanie już obowiązującego zakazu reklamy kierowanej do dzieci poprzez kontrolę przedemisyjną.
- Zwiększymy finansowanie straży gminnych i miejskich, a — w przypadku ich braku w gminie — policji, na cele walki z zaśmiecaniem przestrzeni publicznej nielegalnymi reklamami.
- Będziemy na poziomie ustawowym aktywnie i zdecydowanie zwalczać seksizm czy promocję przedmiotowego traktowania kobiet w reklamach.
- Stworzymy wykaz branż, gdzie reklama będzie całkowicie zakazana, ze szczególnym uwzględnieniem reklam leków, suplementów diety i wyrobów medycznych. Szczególnym nadzorem obejmiemy również wszystkie reklamy i marketing przedstawiające twierdzenia odnoszące się do zdrowia.
„Nie” dla kłamstw i przekrętów!
- Zakażemy reklamowania produktów szkodliwych społecznie: a) usług finansowych, b) gier losowych, c) piwa, podobnie jak innych produktów alkoholowych. Zakaz reklamy produktów szkodliwych społecznie obejmie też plansze sponsorskie na wydarzeniach i akcesoria restauracyjne takie jak parasole.
- Zakażemy wprowadzania ludzi w błąd poprzez takie działania jak: a) zatrudnianie aktorek i aktorów do odgrywania roli specjalistów, m.in. lekarzy, b) ograniczenie infommercials — reklam udających teksty informacyjne.
- Reklama nie powinna pokazywać sfałszowanego obrazu rzeczywistości, zwłaszcza jeśli chodzi o ciało ludzkie. Zakażemy wykorzystywania programów graficznych w celu zwiększenia atrakcyjności modelki lub modela występującej lub występującego w reklamie.
- Wprowadzimy domyślną blokadę SMS-ów przychodzących z numerów premium. Zainteresowane osoby dalej będą mogły z nich korzystać. Utworzymy publiczny serwis internetowy pozwalający w łatwy sposób przejrzeć aktywne subskrypcje i je anulować.
Odzyskać przestrzeń publiczną
- Utworzymy na osiedlach ogólnodostępne przestrzenie ogłoszeniowe do użytku mieszkanek i mieszkańców.
- Centra miejscowości obejmiemy uchwałami krajobrazowymi, a już istniejące — stopniowo powiększymy. Reklamy i witryny sklepowe będą musiały mieć wygląd zgodny z wytycznymi władz gminnych.
- Uchwała krajobrazowa obejmować będzie również sąsiedztwo szkół, żłobków, przedszkoli, zabytków kultury i przyrody, obiektów sakralnych, parków, pomników, fontann.
- Zakażemy reklam wielkoformatowych (billboardów).
- Państwowe placówki edukacyjne i urzędy, o ile specyfika ich działania tego nie wymaga, obejmiemy strefą wolną od reklam.
- Wprowadzimy zakaz reklamy w przychodniach i szpitalach na wzór obecnie obowiązującego zakazu reklamy aptek.
- Zwiększymy bezpieczeństwo na drogach poprzez wprowadzenie zakazu reklam świetlnych w pobliżu pasa drogowego.
- Będziemy egzekwować zakaz rozwieszania reklam w miejscach do tego nieodpowiednich, między innymi na latarniach, przystankach. Za łamanie tego zakazu pociągniemy do odpowiedzialności właściciela firmy rozwieszającej nielegalną reklamę oraz jej zleceniodawcę.
- Zakażemy wywieszania płacht reklamowych przesłaniających całość lub znaczną część elewacji budynku.
- Wprowadzimy zakaz płacht reklamowych na ogrodzeniach; informacja o działalności prowadzonej w budynku może być przedstawiona w określony sposób i w określonym formacie. Zmienimy obecnie obowiązujące prawo pozwalające wieszać płachty tam, gdzie już jest odpowiednia infrastruktura.
- Zamykasz — gasisz. Wprowadzimy przepis dopuszczający włączanie szyldu lub reklamy świetlnej tylko w godzinach otwarcia lokalu.
- Wprowadzimy normy dotyczące jasności reklam i szyldów świetlnych, aby nie były one uciążliwe dla mieszkańców.
- Zakażemy reklam akustycznych z pojazdów/podnośników w terenach zabudowanych. Przestrzeń wspólna obejmuje także w przestrzeń dźwiękową.
- Zmienimy zasady dotyczące sponsoringu kultury i sportu tak, by reklamy sponsorów nie zajmowały łącznie więcej niż 10% przestrzeni (stroju, plansz).
Media
- Zobowiążemy stacje telewizyjne do wyświetlania podczas bloku reklamowego informacji, ile czasu pozostało do jego końca. Długość radiowego bloku reklamowego będzie musiała być podawana na jego początku, a w jego trakcie pozostały czas do jego końca — komunikowany sygnałami dźwiękowymi.
- Usuniemy reklamy, również w formie lokowania produktu, z mediów publicznych. Wprowadzimy górny limit 6 minut bloków reklamowych i informacji sponsorskich na każde 60 minut czasu antenowego w mediach prywatnych.
- Każdy przekaz marketingowy w mediach tradycyjnych i elektronicznych powinien zostać jasno opisany jako reklama lub materiał sponsorowany (bloki reklamowe, advertoriale, teksty na blogach, płatne komentarze na forach i w mediach społecznościowych, lokowanie produktu).
- Ustanowimy zasadę, że głośność nadawanych reklam (mierzona zarówno przez RMS, jak i „na ucho”) nie może być wyższa niż głośność programów telewizyjnych.
- Wprowadzimy zakaz wrzucania ulotek do skrzynek pocztowych, a kary będą obejmować przedsiębiorców, którzy zlecają taką formę reklamy. Zlikwidujemy druki bezadresowe na poczcie — skrzynki pocztkowe są na listy. Rozdawanie ulotek na żywo ograniczymy do podmiotów działających non-profit.
- Przebywanie w sieci nie powinno wiązać się z koniecznością oglądania i wysłuchiwania irytujących reklam. Będziemy dążyć do ograniczenia inwazyjności reklam na stronach internetowych, a w szczególności do zakazu wykorzystywania reklam typu autoplay na terenie Unii Europejskiej.
Wolność od reklamy
- Zakażemy prowadzenia działalności telemarketingowej, jeśli połączenie nie jest nawiązywane przez klientkę lub klienta. Podczas zawierania umów nie będzie można wymagać ani oczekiwać zgody na otrzymywanie ofert telefonicznych.
- Zakażemy prowadzenia działalności marketingowej przy okazji kontaktów klientki lub klienta z infolinią.
- Obniżymy głośność muzyki, reklam i ogłoszeń odtwarzanych w placówkach handlowych.